Technika transportu wewnętrznego
Technika transportu wewnętrznego KIPP
Kategoria techniki transportu wewnętrznego obejmuje różne rodziny produktów, takie jak:
- koła i rolki
- kulowe elementy transportowe
- punkty mocowania
Rodziny produktów kategorii są stosowane głównie w obszarach takich jak technika transportu wewnętrznego, logistyka, budowa maszyn, budowa szaf sterowniczych i instalacje przenośnikowe. Koła i rolki, w tym kulowe elementy transportowe, są stosowane w transporcie przedmiotów obrabianych. Systemy mocujące i utrzymujące, jak śruby z uchem transportowym używane są do transportu i°podnoszenia przedmiotów ruchomych.
Koła i rolki
Niektóre przedmioty są tak związane z codzienną pracę, że nikt się nad nimi w ogóle nie zastanawia. Koła i rolki są niepozorne i małe, ale nie można sobie wyobrazić bez nich codziennej pracy w przemyśle.
Rolka kierująca, kółko podpierające lub rolka kierująca przyrządów - u nas dostępne są różne koła i rolki. Każda rolka ma określone właściwości, takie tak stabilność lub zwrotność przy manewrowaniu. Rolki o różnych rodzajach, materiałach, wielkościach, grubościach i właściwościach, takich jak odporność termiczna, stanowią podstawę w technice transportu wewnętrznego.
Obliczanie udźwigu kół i rolek
Zestaw rolkowy lub kołowy składa się z czterech rolek/kół. Jeśli zamontowane są te cztery rolki, należy zawsze założyć, że jedna rolka nie będzie w stanie zapewnić stabilności przedmiotu obrabianego ze względu na oddziaływania zewnętrzne, takie jak nierówności podłoża. Udźwig (udźwig całkowity) obliczany kół i rolek obliczany jest więc zawsze tylko dla 3 z 4 rolek.
Dane nośności jednej rolki podane są u nas w szczegółach produktu. Ta wartość odnosi się do jednej rolki i musi zostać pomnożona przez 3, aby uzyskać udźwig całkowity. Wynikiem obliczenia jest udźwig całkowity podwozia.
Różne wersje kół i rolek
Koła i rolki mogą być stosowane we wszystkich możliwych obszarach. Zapewniają one użytkownikom większą elastyczność w procesach roboczych oraz upraszczają codzienną pracę. - Nie ma znaczenia, czy jako rolki do łóżek szpitalnych, wózków z siatką lub wózków transportowych.
Świat pracy stawia wiele wymagań wobec właściwości kół i rolek. Jeden wymóg jest jednak niezmienny – rolki muszą być stabilne i mieć określoną wytrzymałość.
W obszarach z warunkami pomieszczenia czystego rolki trzeba zawsze czyścić, dezynfekować lub sterylizować. Koła powinny być więc wytrzymała i odporne. W innych obszarach potrzebne są rolki wytrzymujące bardzo duże obciążenia.
Asortyment KIPP zawiera oprócz rolek przyrządów, rolek kierujących i kółek podpierających poniższe rodzaje rolek:
- Rolki odporne termiczne (Zakres temperatury od -35°C do 260°C)
- Elementy transportowe do dużego obciążenia
- Rolki do pomieszczeń czystych lub obszarów sterylnych
W asortymencie różne są nie tylko typy rolek, lecz również materiał i wielkości. Oferujemy pasujące koła i rolki do danego obszaru użycia.
Rolka kierująca lub kółko podpierające
Za pomocą rolek kierujących można łatwo przejeżdżać przedmiotami po zakrętach i przez korytarze. Rolki wyróżniają się przede wszystkim możliwościami manewrowania. Dlatego stosuje się je w wózkach sklepowych, łóżkach szpitalnych lub pod urządzeniami na kółkach. Nawet jeśli jest mało miejsca, rolki kierujące można sterować we wszystkich kierunkach. Na dłuższych prostych odcinkach rolki kierujące nie są jednak odpowiednie.
Tam stosuje się kółka podpierające. Kółka podpierające nie obracają się i dzięki temu idealnie sprawdzają się na prostych drogach. Mogą się poruszać tylko w jednym kierunku prosto, utrzymując przy tym bezpieczny prosty tor.
Ponieważ rzadko jeździ się tylko prosto i we wszystkich możliwych obszarach zawsze występują naroża, często stosowane jest połączenie rolki kierującej i kółka podpierającego. W tym celu z przodu zainstalowane są dwie rolki kierujące, a z tyłu dwa kółka podpierające. W ten sposób korzystać się z zalet obydwu.
Rolki kierujące przyrządów
Rolki kierujące przyrządów są często używane w lekkich zastosowaniach do 280 kg nośności. W wersji ciężkiej można stosować rolki o nośności do 400 kg.
Rolki przyrządów są dostępne w wersji jako rolki kierujące lub kółka podpierające. Koła są przy tym wykonane z gumy pełnej lub gumy termoplastycznej. Obydwie okładziny bieżne mają różne właściwości.
Typowe zastosowania rolek przyrządów to duże urządzenia, stojaki ekspozytorów lub urządzenia medyczne. W medycynie potrzebne są rolki przewodzące prąd, aby chronić urządzenia przed rozładowaniem elektrycznym.
Kulowe elementy transportowe
Kulowe elementy transportowe są stosowane tam, gdzie konieczne jest transportowanie ciężkich i wrażliwych przedmiotów. Mają one wszechstronne zastosowanie i są wykorzystywane w najróżniejszych obszarach.
Kulowe elementy transportowe są na przykład montowane w prasach, przyrządach pomiarowych lub w złożonych instalacjach transportowych.
Budowa kulowego elementy transportowego
Kulowy element transportowy składa się z kilku komponentów. Kuli bieżnej, kul nośnych, gniazda kulowego i obudowy.
Obudowa tworzy podstawę kulowego elementu transportowego.
W obudowie znajduje się gniazdo kulowe, służące jako bieżnika toczna dla wielu kul nośnych. Nad kulami nośnymi znajduje się kula bieżna.
Kula bieżna stanowi centralny komponent kulowego elementu transportowego. Kiedy kula bieżna się porusza (obraca), kule nośne toczą się po gnieździe kulowym. Ze względu na taką konstrukcję kula bieżna może obracać się bez tarcia we wszystkich kierunkach.
W większości zastosowań montuje się kilka kulowych elementów transportowych na jednej płaszczyźnie. W ten sposób można bez trudu obracać i nawracać duże ciężary, odpowiednio do potrzeb.
Wersje kulowych elementów transportowych w asortymencie KIPP
W zależności od wymagań potrzebne są kulowe elementy transportowe z różnych materiałów. Asortyment KIPP zawiera kulowe elementy transportowe z obudową ze stali nierdzewnej i stali ocynkowanej. Ponadto oferowane są kulowe elementy transportowe są ze stali, stali nierdzewnej lub poliamidu (POM).
Za pomocą uszczelki filcowej można zapobiec przedostawaniu się brudu do obudowy kul.
Oprócz kulowych elementów transportowych z trzpieniem gwintowanym dostępne są również sprężynujące kulowe elementy transportowe lub z masywnej obudowy stalowej.
Firma KIPP ma szeroki wybór kulowych elementów transportowych od 50 niutonów do 15 000 niutonów.
Punkty mocowania
Haki ładunkowe, śruby z uchem transportowym, ucha transportowe i szekle są środkami przejmującymi ciężar. Śruby z uchem transportowym stanowią również elementy mocujące lub złączne. Są one stosowane, gdy należy przejąć duże obciążenie (ciągnięcie/masa).
Śruba z uchem transportowym ma okrągłe oczko w kształcie pierścienia, dlatego jest nazywana również śrubą oczkową. To oczko tworzy punkt mocowania dla pasów podnoszących, wciągarek, zawiesi okrągłych lub łańcuchów pociągowych. Na czas transportu ciężkich elementów maszyny lub narzędzi śruba z uchwytem transportowym jest wkręcana w mocowaniu.
Wersje w asortymencie KIPP
Oprócz śrub z uchem transportowym a asortymencie KIPP znajdują się również nakrętki z uchem transportowym, ucha transportowe, pałąki nośne i szekle.
Wszystkie produkty są dostępne z różnymi wielkościami gwintu, materiałami oraz średnicami.
Śruby z uchem transportowym DIN 580 są dostępne w wersji ze stali szlachetnej o różnej klasie jakości. Ze względu na oznaczenie CE i większą nośność różnią się od śrub z uchem transportowym, wykonanych podobnie do DIN 580.
Materiał śrub z uchem transportowym i pałąków obciążenia
Różne produkty są dostępne ze stali i stali nierdzewnej. Nośność jest tak samo duża w przypadku obu materiałów.
Materiał różni się jedynie w następujący sposób:
- Atutem stali jest jej lita struktura, idąca w parze z większą masą
- Stal nierdzewna jest wprawdzie metalem bardziej miękkim, ale wyróżnia się mniejszą masą
Produkty ze stali nierdzewnej są podzielone na różne klasy jakości:
- Stal nierdzewna 1.4301 nadaje się do powszedniego stosowania na zewnątrz. Jej głównym atutem jest trwałość
- Stal nierdzewna 1.4401 jest przeznaczona do zastosowań w obszarach wybrzeża, ponieważ jej specjalny stop jest odporny na wodę morską i jezior.