Przeguby
Przeguby KIPP
Przeguby odgrywają decydującą rolę w budowie maszyn, ponieważ umożliwiają one ruchy i połączenia między różnymi komponentami. Są to połączenia mechaniczne, które łączą ze sobą dwie lub więcej części i jednocześnie wykonują ruch między nimi.
Przeguby umożliwiają również przenoszenie sił i zmianę kierunku ich działania. Mogą być stosowane do łożyskowania wałów i pełnią rolę elementów poprzecznych podpór ruchomych modułów. Zapewniają ruchomość i elastyczność maszyn i układów mechanicznych. Przeguby są wykorzystywane w licznych zastosowaniach i przyczyniają się do zwiększenia wydajności, elastyczności i funkcjonalności układów mechanicznych.
Budowa przegubów
Przegub składa się z reguły z kilku podstawowych elementów. Są to łożyskowanie przegubu, ramiona przegubowe lub osie przegubu, elementy złączne, jak śruby lub sworznie, i ewentualnie elementy dodatkowe, jak uszczelki lub środki smarowe. Łożyskowanie przegubu jest istotnym elementem, który umożliwia ruch i jednocześnie przyjmuje obciążenia oraz siły, które występują w trakcie eksploatacji. W zależności od zastosowania możliwe jest użycie różnych rodzajów łożyskowań przegubowych, na przykład przeguby kulowe, łożyska ślizgowe lub przeguby krzyżowe.
Obszary zastosowania
Przeguby znajdują zastosowanie w prawie wszystkich obszarach budowy maszyn. Odgrywają ważną rolę w przyrządach mechanicznych, takich jak zawiasy do drzwi i klap lub sprzęgła w systemach napędowych. Ponadto przeguby są stosowane w technice medycznej, na przykład do protez lub urządzeń medycznych.
Umożliwiają na przykład:
- Ruch ramion robotów w automatyzacji przemysłu
- Ruchy obrotowe wysięgników żurawi w branży budowlanej
- Ruchy obrotowe osi w pojazdach
Przeguby w asortymencie KIPP
Przeguby mogą mieć różne formy i konfiguracje. Prawidłowy wybór i wykonanie przegubów w budowie maszyn ma decydujący wpływ na zapewnienie optymalnej wydajności i niezawodności.
Należy starannie uwzględnić takie czynniki jak obciążalność, swoboda ruchu, odporność na zużycie i odporność na korozję. Równie ważną rolę odgrywają regularna konserwacja i smarowanie, które maksymalizują żywotność i wydajność przegubów.
Grupa produktowa przegubów w budowie maszyn obejmuje cztery osobne produkty. Poniżej przedstawiono pokrótce każdy z nich.
Sprzęgła szybkozłączne
Sprzęgła szybko złączne to mechaniczne elementy połączeniowe, które umożliwiają szybki i łatwy montaż oraz demontaż przewodów. Z reguły są wykonane ze stali i są dostępne w różnych rozmiarach i wersjach wykonania. Asortyment firmy KIPP obejmuje sprzęgła szybkozłączne z kompensacją przesunięcia promieniowego, z kompensacją przesunięcia promieniowego i przykręcanym kołnierzem oraz z kompensacją przesunięcia kątowego i promieniowego. Często są stosowane w układach hydraulicznych i pneumatycznych do szybkiego łączenia i rozłączania przewodów bez potrzeby użycia narzędzi.
Przeguby widełkowe
Przeguby widełkowe to elementy złączne, składające się z widełek i sworznia. Widełki to wykonany z metalu element w kształcie litery U. Służą one do mocowania sworznia i umożliwiają obrotowe połączenie. Przeguby widełkowe KIPP są zgodne z normą DIN 71752. Są wykorzystywane w różnych zastosowaniach, np. w układach kierowniczych i zawieszenia pojazdów.
Składany trzpień sprężynowy
Składany trzpień sprężynowy to trzpień ze zintegrowanym mechanizmem sprężynowym. Jest wykonany ze stali i zawiera sprężynowe zapięcie, które zapobiega niepożądanemu zwalnianiu trzpienia. Składane trzpienie sprężynowe są często używane w zastosowaniach, w których wymagane jest bezpieczne i mimo tego szybko rozłączalne połączenie, np. w przyrządach wymagających regularnej konserwacji lub montażu. W asortymencie KIPP są dostępne składane trzpienie sprężynowe o średnicy od 4 mm do 16 mm.
Sworznie
Sworzeń to cylindryczny element złączny, wykonany ze stali 1.0718 lub stali nierdzewnej 1.4305. Jest stosowany do łączenia ze sobą dwóch lub kilku elementów. Sworznie mogą mieć gwint lub gładką powierzchnię i są często zabezpieczane nakrętkami lub innymi elementami mocującymi.
Następujące sworznie, wszystkie pasujące do widełek, są dostępne w asortymencie KIPP:
- Sworzeń z otworem na zawleczkę
- Sworzeń z wytoczeniem na pierścienie zabezpieczające
- Sworzeń z wytoczeniem na zabezpieczenie wałka
Widełki
Widełki to elementy złączne o budowie podobnej do przegubów widełkowych. Składają się z widełek i sworznia, który jest ułożyskowany obrotowo w widełkach. Widełki są często stosowane w układach kierowniczych i zawieszenia do wykonania elastycznego połączenia między różnymi elementami konstrukcyjnymi. W KIPP są dostępne widełki ze stali lub stali nierdzewnej z gwintem zewnętrznym lub ze składanym trzpieniem sprężynowym zgodnym z normą DIN 71752.
Elementy współpracujące z głowicą widełkową
Elementy współpracujące z głowicą widełkową są elementami dopasowanymi do widełek. Są wykonane ze stali i służą do utrzymywania widełek i stworzenia połączenia z innymi elementami konstrukcyjnymi. Elementy współpracujące z głowicą widełkową są często używane w połączeniu z widełkami w celu zapewnienia bezpiecznego i obrotowego połączenia.
Przeguby kątowe
Przeguby kątowe są elementami złącznymi, które umożliwiają połączenie elementów konstrukcyjnych pod określonym kątem. Składają się z dwóch widełek, przymocowanych do wspólnego sworznia, i są produkowane ze stali lub stali nierdzewnej 1.4305 zgodnie z normą DIN 71802. Przeguby kątowe są często wykorzystywane w zastosowaniach, w których wymagane jest elastyczne połączenie pod określonym kątem, np. w układach kierowniczym lub w maszynach przemysłowych.
Gniazdo kulowe i czop kulisty
Gniazdo kulowe to element konstrukcyjny zawierający wgłębienie o kształcie kulki. Wykonuje się je ze stali i służy jako łożysko przegubowe dla czopu kulistego. Gniazdo kulowe w KIPP nadaje się do przegubów kątowych i jest wykonywane zgodnie z normą DIN 71805.
Czop kulisty jest elementem złącznym, który zawiera kuliste wybrzuszenie lub czop. Wykonuje się go ze stali i służy co mocowania w gnieździe kulowym lub łożysku przegubowym.
Przeguby z oczkiem
Przeguby z oczkiem są również elementami złącznymi. Składają się ze śruby oczkowej i widełek. Są wykorzystywane w różnych zastosowaniach do wykonywania połączeń obrotowych. Przeguby z oczkiem KIPP są wykonane ze stali lub stali nierdzewnej 1.4305 i są dostępne w wersjach ze stali ocynkowanej i stali nierdzewnej niepowlekanej.
Zawleczki zabezpieczające do gniazd kulowych
Zawleczka zabezpieczająca jest elementem mocującym, służącym do zabezpieczenia sworzni lub innych elementów złącznych. Z reguły jest wykonana z metalu i ma formę w kształcie litery U, nakładaną na sworzeń. Zawleczka zabezpieczająca do gniazda kulowego DIN 71805 zapobiega niechcianemu luzowaniu sworznia i zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.
Zawleczki i zawleczki sprężyste
Zawleczki i kołki ze stali lub stali nierdzewnej, służące do zabezpieczenia sworzni lub innych elementów złącznych. Wprowadza się je w sworzeń przez wstępnie wywiercone otwory lub szczeliny; służą do zapobiegania niechcianemu wyciąganiu lub przekręcaniu.
Zawleczka sprężysta jest również mechanizmem ryglującym, składającym się z kołka i sprężyny. Kołek wtyka się w pasujący otwór, a sprężyna zapewnia stabilne osadzenie i blokowanie. Zawleczki sprężyste są stosowane często do zabezpieczenia sworzni, wałów lub innych elementów złącznych.
Przeguby osiowe
Przeguby osiowe to przeguby, które umożliwiają osiowy ruch i przesuwanie. Często są stosowane w układach mechanicznych, w których wymagany jest ruch liniowy w kierunku osiowym. Przeguby osiowe składają się z różnych komponentów, takich jak widełki, sworznie lub łożyska kulowe i są wytwarzane ze stali lub stali nierdzewnej.